Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Monday, January 06, 2014

"Aku terima nikahnya..."


"Aku terima nikahnya..." Syahdu, sayu saat bait-bait itu dilafazkan semasa ijab dan qabul. Antara detik menyentap rasa dalam hidup ini selain sayu masa nak pergi asrama tinggalkan ibu, ayah, adik-beradik dan basikal baru! Hik. Tanggal 29 Disember 2013, satu-satunya adik perempuan saya dan bongsu pula (saya ada seorang abang dan 2 adik lelaki)telah melangsungkan perkahwinannya. Kira, mak ayah boleh menghela nafas lega kerana kami semua sudah berkahwin. Kiranya, tak perlu pening nak memikirkan kenduri kendara. Lagipun, mak ayah saya dah berusia benar. Kasihan mereka.

Sekali lafaz, mereka sah menjadi suami dan isteri. Alhamdulillah...

Menanti dalam penuh debaran. Giller tak berdebar...!

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Saya baru menyambut ulang tahun, adik pula melangsungkan perkahwinan. Nanti, kami bolehlah sambut anniversary bersama-sama. Hehehe... Untuk majlis perkahwinan ini, jiran-jiran di kawasan rumah mak saya di Shah Alam bergotong-royong mengadakan kenduri. Ini masih diamalkan oleh sesetengah masyarakat di sini yang masih kuat semangat kejiranannya.

Sebanyak 9 khemah telah dipasang untuk memudahkan trafik tetamu yang datang untuk keselesaan mereka menghadapi hidangan yang disediakan. Mak memang pentingkan ini. Makan minum dan keselesaan tetamu. Baginya, biarlah tak cantik khemah, asalkan tetamu mendapat yang sewajarnya.

Ini jer la yang sempat kami snap gambar keluarga. Maklumlah... orang dapur, kan kak long (kak ipar saya)? Hehehe.. Husband pun tak sempat tukar baju tema. Pengantin dah sampai. Maklumlah, jadi kendarat...

Mak dan ayah merakamkan kenangan bersama pengantin. Susah nak tarik mereka ni sebab orang ramai nak salam keruk-keruk. Tahu tak salam keruk-keruk? Hahaha... cer tanya ibu bapa anda.
Dulu, along saya telah menaja kek perkahwinan saya, kini kami pula menaja kek perkahwinan adik bongsu kami memandangkan goodies dan lain-lainnya telah mak saya sediakan melalui duit hantaran. Lagipun mak tak gemar membazir, atau membuat goodies yang akhirnya orang buang sahaja. Jika goodies terlalu mahal pun, mak kurang gemar. Katanya, lebih baik bersederhana. Kami akur dengan kata-katanya. Betul juga kata orang tua. Buat bersederhana, yang lebih penting tidak berhutang untuk berkahwin dengan perbelanjaan yang terlebih-lebih. Goodies pun, mak berikan makanan dan air kotak. Katanya, kenyang orang bawa balik dan makan. Setiap orang berbeza pendapat. Masing-masing ada pendapat dan citarasa sendiri. Terpulang kepada individu. Walaupun berwang, namun jika bersederhana, itu kan lebih baik.
Kek rona biru turkuois plus ros merah kuning. Wording fondant.


Inilah kek 2- tier yang saya tempah dari Jasmeen HomeDelight. Saya minta warna turkuois dan tulisan diletakkan fondant. Memang sweet sangat warnanya. Ini pula gambar pada malam pernikahan.


Dan kek berbentuk tas tangan ini daripada pihak lelaki. Sedap juga rasa kek coklatnya. Saya pula suka fondant nya yang memang manis. Awas, jangan makan banyak-banyak!

Buat Deq Nor dan Ayie, selamat pengantin baru. Semoga berbahagia hingga ke syurga. Aameen.


Mak dan pak saudara sebelah mak kami.





No comments: