Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Friday, November 22, 2013

Gila 'Felt Craft'

Dulu, zaman kecil saya dipenuhi dengan permainan masak-masak yang emak beli di pasar malam. Kalau tak pun, saya akan bermain dengan sepupu-sepupu main masak-masak di tepi rumah. Masak kangkung yang senang didapati di tepi parit. Masak pula menggunakan penutup tin yang didirikan di atas batu-batu kecil. Kemudian, sepupu yang besar akan menyalakan api. Seronok tak terkira tatkala mendengar bunyi ‘cher..cher...’ apabila air direnjis di atas penutup tin Milo yang sudah panas. Kemudian, kami memasukkan daun kangkung dan dimasak hingga layu. Sungguh manis saat-saat itu apabila dikenang.

Masuk ke sekolah rendah, saya gemar membuat penanda buku. Rakan saya Zaihawati Hamad akan melukis pelbagai jenis baju dan warnakan. Kemudian, gunting dan lekatkan di atas kad manila berwarni-warni yang ditebuk hujungnya untuk diletakkan riben. Ingat-ingat lupa, rasanya kami turut menjual penanda buku tersebut kepada rakan-rakan sekolah. :D

Menginjak ke sekolah menengah, saya pula gigih ke kedai menjual benang dan jahit baju seorang auntie berbangsa Cina di Seksyen 16, Shah Alam. Masih wujud lagi kedai itu hingga kini. Di hadapan RHB. Pada mulanya, saya tertarik melihat rantai kunci yang berbentuk udang, bentuk hati, dan lain-lain lagi. Di hujungnya ada loceng. Ia dijalin menggunakan tali satin. Baik hati sungguh hati auntie itu apabila dia berbesar hati untuk mengajar saya menjalin dan menganyam. Saya borong terus peralatan untuk membuat rantai kunci tersebut. Berkobar-kobar untuk buat di rumah. Saya amat puas hati dengan hasil kerja saya. Setelah siap, saya pek kan di dalam plastik lutsinar dan saya staple. Kemudian, bahagian paling best adalah saya minta satu-satunya adik perempuan saya untuk menjual kepada rakan-rakannya di sekolah. Saya teruja kerana ia mendapat permintaan dengan pelbagai warna yang mereka minta. Memang seronok sangat rasanya apabila hasil kraf tangan kita disukai orang.

Masa sekolah juga, saya suka hasilkan buku skrap. Macam-macam yang saya buat. Kalau buat buku biodata, saya akan lukis dan tulis dengan pelbagai jenis font dan warna. (Masa itu memang amat popular! Siapa takde buku biodata, memang tak sahlah. ;D) Adakala, saya gemar hasilkan kad ucapan sendiri menggunakan kertas warna-warni dan gunting yang bilahnya mempunyai corak. Masa tu, saya hanya mampu beli corak bergerigi yang biasa tu saja. Banyak juga untuk dikenang.

Kini, saya nak bercerita yang saya telah mula hasilkan kraf felt sendiri. Jika dulu, suka juga untuk mencuba. Namun, kekangan masa dan kesibukan keluarga dengan 3 permata comel membuatkan saya kekurangan masa berharga untuk membuat hobi yang saya suka. Segala-galanya bermula apabila saya isikan kolum dalam majalah saya; Dara.com untuk ruangan 16 halaman Pull Out. Saya isikan tema DIY, dan ada yang menghasilkan kraf. Sejak itu, saya mula tertarik untuk mencuba. Kesempatan yang ada ketika Cik Fieqa daripada Fieqa Hand Craft yang menaja hadiah Cabutan Bertuah sempena Bengkel Daralista Kreatif pada 9 November lalu lebih membuatkan saya teruja untuk terus menghasilkannya. Namun, kesukaran di butik online untuk mendapatkan kertas felt warna florescent menyebabkan aktiviti terbantut. Saya pula jenis orang yang tak sabar dan tak boleh tunggu lama. Nak buat time tu juga. :)

Kesempatan mencari hadiah untuk rakan di kedai bunga riben telah ‘terserempakkan’ saya dengan kertas felt yang berwarna ceria. Apalagi, macam nak gila saya memborong. Dua orang lagi rakan terkejut dengan tindakan saya. Saya? Saya suka...! Hihihi!. Malam itu, saya terus menghasilkan dua hasil kraf yang saya rasa OK untuk level beginner-crafter mac am saya. Hik! Ingatkan nak buat penanda buku lollipop, tapi kayu batang aiskrim pula takde. Jadi, ada bingkai putih kosong dari IKEA. Apalagi, saya pun lukis apa-apa yang saya terfikir. Taraa... inilah hasilnya. Paling menggembirakan, malam Khamis itu, Adam yang selalunya leka depan tv, kini setia bersama saya dan adiknya Ayrinn di dalam biliknya, bersama-sama saya ‘menyibuk’ ketika saya membuat kraf. Papa nya pula tersenyum sebab tiada lagi orang yang ‘conquer’ alat kawalan tv malam itu. :D



Selepas letak gambar Adam & kawan-kawan di Tadika Islam Pusat Tahfiz aL-Fudhail ketika berumur 5 tahun.

Felt kraf kedua saya hasilkan dengan menggunakan buku nota yang memang ada dalam simpanan. Saya pun balut dan mula mereka-reka tema apa yang saya nak buat. Saya belasah saja sebab tak ada perancangan nak buat apa. Inilah hasilnya. Tapi, dah pukul 12 malam. Gam pun dah habis. Saya belum susun dan tampal lagi objek-objek ni.

p/s: Butang tu saya ambil dari t-shirt yang dah tak pakai sebab kedai tu tak jual butang kraf. Nanti saya beli online di Buttonplanet.


Ala 3D la konon2...:D

Belum gam dan susun lagi. Idea please... :P
Impian: Next project, Nak buat souvenir eg book mark lolipop, key chain, pillow, etc. utk open order. Boleh buat gift utk birthday, baby shower, etc. Ada yang berminat ke? Kih...kih...pm please. Cewah!

2 comments:

Unknown said...

Fridge magnet! Kalau ada memang aku nak beli...Kau memang kreatif.. ingat lagi yg kau pernah buat kad hari jadi guna papan kek yg terpakai...hasil nye memang superb!..

fasyafazida said...

ahha... fridge magnet dlm proses. aku tak jumpa lagi magnet bulat tu nak carik kat mana.. papan kek terpakai tu utk mr X! huk..citer lama.. kuikui...