Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Wednesday, October 16, 2013

Baked Macaroni *fefeeling Italian*

Entri lepas, saya ada ceritakan yang sepanjang satu hari menu kami adalah makaroni; pagi makaroni - tengah hari makaroni - petang makaroni. Saya telah olah Makaroni Berkuah menjadi Makaroni Goreng, dan kemudiannya Baked Macaroni. Ini semua gara-gara mood Hari Raya Qurban yang tak datang menjelma dek kerana Encik Suami masih bekerja.

Jom kita tengok macamana saya hasilkan Baked Macaroni tanpa menggunakan bahan-bahan yang susah nak dapat di dalam fridge kita. Ini kerana, saya selalunya suka terjah saya. Kalau saya rasa nak masak itu dan ini, saya akan tinjau-tinjau dalam gerobok saya, apa bahan-bahan yang ada. Kalau setakat 1-2 bahan yang tak penting dan kalau tiada pun, masih menjadi, saya abaikan saja. Tak perlulah ke kedai semata-mata nak lengkapkan semua bahan. Janji rasa tak lari sangat sebab adakala bahan-bahan yang tiada tu sekadar penambah rasa dan adakala bolh digantikan dengan bahan lain. Semuanya terpulang pada kita. Ikut suka, ikut rasa.Jom tengok resipi. *cheese again...?hmmm*

Baked Macaroni

Bahan A
*untuk makaroni, saya telah hasilkan sebelumnya. Boleh tengok di.http://fasyafazida.blogspot.com/2013/10/makaroni-berkuah-resipi-olahan-sendiri.html

Bahan B
2 cawan susu full cream (*tapi saya guna susu tepung Fernleaf bancuh air sebab susu dah habis buat puding roti)
2 biji telur
4 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar Maggi Cukup Rasa (*penambah perisa dapat product sample dari ofis ;))
Garam & Pepper

Cara-cara:-
1. Campurkan semua Bahan B dan pukul/gaul sebati.
2. Masuk bancuhan susu dalam acuan yang sesuai.
3. Kemudian, masukkan maakroni goreng tadi. Jangan risau. Memang ia akan tenggelam. Biarkan ia tenggelam agar makaroni masak sekata.
4. Taburkan keju parut diatasnya. (*Saya guna mozarella.)
5. Bakar dalam oven 200 darjah Celcius, selama 30-35 minit atau keju kelihatan garing. **Jangan lupa panaskan oven terlebih dahulu kira-kira 10 minit. Masak api atas bawah ye puan-puan.

Pic ini saya belum tabur parutan keju lagi.
OK, DONE! Boleh tunggu suam sedikit supaya makaroni akan terpotong elok dan cantik apabila dikeluarkan daripada acuan. Ada juga yang menggunakan bekas kaca kecil-kecil yang tahan panas dan boleh terus hidang dan makan. Ikut citarasa dan cara penyediaan masing-masing. Sesuai untuk dimakan semasa sarapan pagi mahupun tengah hari, hi tea, makan malam ataupun supper.:) #Apapunboleh
  

No comments: