Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Wednesday, October 30, 2013

Deko Apa? Deko kek daaa...

Kalau nak tanya buat kek, dah banyak kali. Tapi kalau tanya mendekorasi kek, inilah pertama kali. Alkisahnya, kek ini saya hasilkan awal tahun lalu. Tapi, saya nak berkongsi kegembiraan saya dengan anda semua. Ini permintaan dari En Suami. Suatu petang, kami dijemput oleh kakak En Suami untuk datang ke rumahnya meraikan hari jadi ibu mereka (mak mertua saya) dan anak-anak buah. Kali ini, kakak ipar membuat sendiri kek span dan letakkan ising serta buah pic di dalam lapisan kek. Kami makan hidangan nasi ayam juga petang itu. Saya suka sangat fresh creamnya, begitu juga dengan En Suami kerana tidak terasa berminyak seperti aising di kedai kek biasa dan tidak muak memakannya.

Lantas, beberapa hari kemudian, En Suami terasa ingin makan lagi kek tersebut. "Sayang pandai buat tak kek macam kita makan rumah Kak Ida tu?" Saya: "Oh kek tu. Sayang cubalah." Saya pantang kalau En Suami membuat permintaan, pasti akan saya cuba tunaikan walaupun saya tak pernah buat. Begitu juga dengan permintaan anak-anak dan terutama MAK saya (kawan-kawan pun, tak sampai hati saya nak tolak permintaan mereka). Kalau boleh, saya nak bahagiakan mereka sehabis baik sementara umur saya masih ada. Insya-Allah.

Maka, dengan gigihnya saya pun ..apalagi... jalankan tugas pertama yang saya amat suka, Google! Saya memang suka survey, google. Lalu, terhasillah kek butter beraising ini dengan deko ala amatur ini. Paling penting, suka fresh creamnya. Ini guna non-dairy whipping cream. Boleh dibeli di bakery. Simpan di tempat beku. Guna mixer, putar sampai 'bertanduk'. Saya dapat tip, untuk bagi lambat cair, campur gelatin yang dilarutkan. Semasa membuat kek butter (saya tak buat kek span), saya kreatifkanlah diri (kononnya) untuk menghasilkan kek yang berwarna-warni apabila dipotong. *Ntahapahapa*kan? ;) Maka terhasillah kek yang sebegini rupanya.


Kek butter with fresh cream ala Fasya Fazida. Psstt..abaikan dekorasi yang tak berapa nak cumil. Masuk mulut, ngap, bercampur jua di dalam perut, kan? Hehehe...


Tadaa...tersingkaplah rahsia warna-warni kek butter ini. Cumil! I looike...

2 comments:

elin shazlin said...

Pandai kau deko walaupun first time! Cantik sgt... kalau dah tgn tu seni,buat ape pun menjadi je...

fasyafazida said...

Aku trial and error Lin. Nasib lah jadik apa. Sib baik Hasilnya tak mengecewakan.