Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Wednesday, October 30, 2013

Beli lampu, bunga murah-murah!

Siapa yang tak minat mendekorasi rumah? Saya rasa semua orang tak kira lelaki atau wanita berminat untuk mendekorasi rumah. Yelah, siapa yang tak inginkan mahligai yang indah, kan? Sebaik sahaja pulang dari kerja, damai sahaja saat melangkah masuk ke rumah. Hilang sudah semua tekanan yang ada siang tadi. Bagi saya pula, saya minat kerja-kerja kraf tangan dan juga pastinya mendekorasi. Cuma ilmu saja yang tak cukup sangat lagi. Majalah yang saya sering jadikan rujukan tentunya Impiana, Dapur Impiana, Apartment Impiana dan Laman Impiana.

Jika dahulu, seawal perkahwinan, saya rela porch rumah dilepa simen sepenuhnya dek kerana tidak mahu rumput memanjang dan kemalasan diri untuk menjaga pokok-pokok bunga. Sempat mak saya lontarkan sindiran, "rumah yang takde tanam pokok-pokok bunga ni takde seri". Memang benar kata emak, sejak itu saya pun mula menanam tanaman seperti serai, daun pandan, cili padi dan beberapa tanamam jenis berdaun untuk menghiasi laman rumah yang telah dilepa simen sepenuhnya. Tersenyum lebar saya! Wajah rumah saya semakin berseri dengan adanya dedaunan hijau menghiasi sudut tepi laman kami. Habuk pun berkurangan kerana mungkin pokok-pokok tersebut membantu menahan habuk dan pasir dari memasuki pintu sliding rumah. Dalam hati terdetik, 'kalau ada rumput, lagi cantik. Rumput pun boleh berfungsi untuk memerangkap habuk.'

Oklah, kita tinggalkan soal dedaunan pokok itu. Saya akan cerita dalam entri lain. Dalam entri ni sebenarnya saya nak cerita tentang kegembiraan saya tatkala mendapat 2 objek di bawah ini. Alkisahnya, saya dan rakan sekerja ke Aeon Big Seksyen 23, Shah Alam untuk mencari dres. Biasalah, setiap kali gaji haruslah 'reward' diri. ;) Sanggup kami makan ala-ala sewaktu lunch demi mencari dres yang diinginkan. Cari punya cari, namun tak berkenan di hati. Saya ada jugalah beli sehelai. Bolehlah... Akhirnya, kekecewaan kami bertukar kegembiraan apabila kami memasuki sebuah kedai ala English Deco di dalam Aeon Big, Seksyen 23, Shah Alam. Diskaun untuk member pulak tu. Kebetulan saya ahli. Apalagi, kami pun cuci mata dan akhirnya ada juga yang menangkap di hati.

Sebenarnya, anak saya Adam ada minta dibelikan lampu tidur untuk biliknya. Pada mulanya, saya pinjam ambil sahaja lampu tidur corak damask hitam yang kami letak di ruang tamu. Tapi, disebabkan saiznya yang besar dan lampunya agak terang, tak sesuai pula rasanya diletakkan di dalam biliknya. Di sebabkan terjumpa lampu inilah yang membuatkan saya terus 'rembat'. Pulang ke rumah, saya katakan pada Adam, "Mama ada surprise untuk Adam!" Matanya berkaca. Sangat teruja. "Mama, mama beli tak lampu tidur Adam?" tanya si anak bujang saya. "Eh, budak ni macam tahu-tahu saja aku belikan lampu untuk dia. Hai ..anak..."
Apabila saya buka kotak dan tunjukkan padanya, wajahnya terus bertukar keriangan. Ya! Jelas terpancar keriangannya. Malam itu, tidur Adam lena bertemankan lampu rona ungu itu.  

Lampu tidur ini saya berjaya dapatkan dengan harga runtuh, hanya RM10 seunit!
Jika dahulu, saya tidak gemar bunga-bunga menghiasi di dalam rumah. Cukup sekadar hiasan bebola warna-warni yang bertangkai menghiasi meja bulat. Mak saya kata lagi, "dalam rumah tak berseri kalau takde jambangan bunga." Tapi sebaliknya, ayah saya kata, "bunga banyak-banyak pun jadi tempat simpan nyamuk." Saya tergelak besar! Tapi, saya hormati kata-kata emak. Memang ada benarnya. Mungkin satu jambangan juga sudah memadai bagi yang tak minat bunga macam saya. Terus naik seri rumah saya. Hehehe..cewah!
Bunga orkid, tak dapat yang segar, dapat yang ini pun jadilah. Luv! Luv! :) Pasu ni hanya RM16.90. Orkid harga setangkai dalam RM10 sebab diskaun 50%. Saya beli 2 tangkai. Batu-batu putih tu pun murah saja. Lupa dah harganya.


No comments: