Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Wednesday, September 25, 2013

Habis hangus kek mama... Nama pun kek gula hangus.;)


Rupa-rupanya, bila saya buat kek gula hangus ni, ramai pula yang menggemarinya. Ingatkan kuih tradisional ni tak ada peminat. Sebabnya, bila mak saya buat untuk keluarga, rupa-rupanya mak pun tak berapa minat, cuma mak suka belajar dan buat dan ayah pun suka. Kami adik-beradik pun bukanlah peminat tegar. Tapi apabila kami masing-masing dah berkahwin, rupa-rupanya pasangan kami dan keluarga mereka pula yang menggemarinya. Saya pun apalagi… beli acuan kek berlubang tengah dan terus membuatnya. Bila hari raya, saya akan buat dan beri pada mak mertua sebab anak-anak kakak suami saya sukakan kek ni. Sebiji untuk mereka memang tak cukup. Sukanya saya bila mereka suka air tangan saya. Alhamdulillah.



Sebab tu saya nak berkongsi juga dengan semua resipi mudah turun temurun ibu saya (ibu saya ada juga mengambil tempahan terutama hari raya). Sebiji RM22 (tidak termasuk kos penghantaran). Itupun harga lama yang dah dipakai bertahun-tahun.  Kalau ada yang nak TEMPAH dengan saya KEK GULA HANGUS aka Kek Sarang Semut, bolehlah order. Chewah! Nak order, PM saya di facebook ye. 


Saya suka potong cenggini sebab nak nengok sarangnya. Hihi...

KEK GULA HANGUS
Bahan-bahan:
6 biji telur gred B
*2 cawan tepung gandum
*1 camca teh soda bikarbonat
(*diayak bersama)
½ cawan marjerin
½ cawan susu pekat
1 sudu teh esen vanilla
Cara-caranya (saya bagi petua lagi supaya tiada orang komen, “ala..nape saya buat tak jadi…” uhuk…:
1.       Panaskan 2 cawan gula dengan api perlahan. Setelah cair, campurkan dengan air sedikit demi sedikit. AWAS! Berhati-hati kerana gula akan terpercik, oleh itu dinasihatkan agar memasukkan setengah cawan air, kacau, hembuskan asap kuat-kuat agar tak memercik kena tangan. Kemudian, baru masukkan air yang selebihnya. Masukkan marjerin,kacau lagi hingga cair sebati. Sejukkan di tepi.
2.       Kisar telur sekali atau 2 kali tekan jer. Tet! Tet!
3.       Campurkan susu, telur, esen vanilla dan kacau sebati.
4.       Kemudian, masukkan tepung dan soda bikarbonat yang telah diayak.
5.       Masukkan air gula. Kemudian, tapis bancuhan tadi. (Bancuhan memang agak cair.)
6.       Masukkan bancuhan ke dalam bekas yang berlubang tengah seperti dalam gambar. Bakar dalam 45 minit sahaja dengan suhu 180 darjah Celsius (kalau ikut oven saya). Hasilnya, anda akan dapat sarang yang menarik (bagi pandangan saya) dan kek yang lembap wallah!

TERIMA KASIH MAK ATAS RESIPI INI yang saya dah buat banyak kali. Ngeh! Ngeh!

No comments: