Terima kasih sangat2!

f@sy@ f@ziD@ (^^)

Wednesday, September 25, 2013

Penangan Kek Coklat Hitam???


Hmm… si Adam memang suka kalau saya di dapur. Dia ni memang rajin ke dapur. Masa kecil ni, dia memang ‘rajin’. Kadang-kadang urut dada sajalah dengan sikap dia…uhuk..tapi Adam memang boleh harap. Ayrinn lebih rajinlah. Mungkin sebab dia anak perempuan. Adam macam banyak , ‘kejap…kejap…’. Ayrinn pula, “OK mama”. Ayraa…? Belum nampak lagi… huhu… baru setahun setengah. Kali ini, saya kemas-kemas gerobok dapur merah saya, dan saya jumpa pelbagai barangan yang tak habis lagi semenjak hari raya hari tu. KOKO! Apalagi, dalam kepala ligat berfikir, nak buat apa dengan bahan-bahan tu. Cookies OR Cake??? SUSU TEPUNG? (Lebihan buat popia nestum) Apalagi, resipi pertama adalah… Kek Coklat Hitam(resipi sejak saya bujang lagi, sebab mak saya kalau buat kek coklat hanya guna resipi ni) Tapi, saya lain pula. Saya suka cuba pelbagai resipi. Since yang ini mudah dan semua bahan ada di rumah, lets bake! Untuk pengetahuan semua, saya lebih suka resipi yang guna cawan. Mudah! Tak perlu timbang, sukat segala bagai. Huhu…


Kek Coklat Hitam
Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
1 ½ cawan gula
½  cawan koko
½ cawan susu tepung
¾ cawan mentega
1 cawan air
3 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanilla
Cara-caranya:
1.       Pukul gula dengan mentega. Tak perlu guna mixer. Hanya guna senduk kayu biasa.
2.       Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi sehingga sebati.
3.       Masukkan tepung bersama susu tepung, soda bikarbonat, baking powder, esen vanilla. Kacau dan sebatikan. Kemudian, masukkan air. Sebatikan agar tiada tepung yang bergintil.
4.       Kemudian, masukkan dalam Loyang yang telah digris dengan mentega.
5.       Bakar selama 45 minit hingga 1 jam, suhu 180 darjah Celsius.
(untuk dapatkan kek yang lembap, jangan bakar sehingga kek nampak kering. Agak-agak cucuk kek dengan lidi dah masak, ok dah. Tutup suis oven.)

No comments: